GILLELEJEGRUPPENS VIDENSCENTER 40-45

 

 

 

 

BENZIN I BLODET - OG SÅ ER DER FART PÅ CYKLERNE...

 

...hvad enten det en Kettenkrad, BMV eller Zündapp, så er der fart over feltet, når nøgl-erne drejes og motorerne drøner.

 

Samlingen af motorcykler består for tiden af følgende:

 

SdKfz 2 - nærmere betegnet Kettenkrad - bæltekøretøj til luftbårne tropper!

Kettenkrad'en påbegyndte sit liv som bæltekøretøj til luftbårne tropper. Køretøjet var designet til at kunne indsættes i felten af Junkers JU 52-fly - dog ikke ved brug af  fald-skærm! Køretøjet havde den fordel, at være det eneste bæltekøretøj, der var småt nok til at passe ind i lastrummet på en JU 52.  

 

Kettenkrad blev designet og bygget af NSU Motorenwerke AG i Neckarsulm, Tyskland. Senere  under krigen, producerede Stoewer fra Stettin også Kettenkrad, men under licens. Stoewer stod for ca. 10% af den samlede produktion. 

De fleste Kettenkrads gjorde tjeneste på Østfronten, hvor de blev brugt til at lægge kommunikationskabler, trække tunge læs og køre soldater gennem den dybe mudder.   Senere under krigen, brugte man Kettenkrads som "trækvogne", når fly skulle taxi'e ud på landingsbanen - flyet blev trukket med slukket motor, for på denne måde at spare på flybrændstoffet.

 

Til Kettenkrad'en hørte en speciel påhængsvogn man kunne tilkoble, når man havde behov for at øge lastkapaciteten.  


Ved at være et bæltekøretøj, kunne Kettenkrad'en kravle op til 24 ° i sand og endnu højere på hårdt underlag - men det krævede at føreren havde modet til det!

Der blev kun produceret yderligere to sub-variationer af Kettenkrad. Produktionen af bæltekøretøjet stoppede i  1944 - på dette tidspunkt var der bygget 8.345 stk.

 

 

BMW R75 - både til almindelig og off-road kørsel!

BMW producerede allerede en række populære og yderst effektive motorcykler, da de påbegyndte udviklingen af BMW R75, som svar på en anmodning fra den tyske hær. Hæren ønskede at motorcyklen skulle gøres i bedre stand til off-road terræn - som Zündapp KS 750. Læs mere...»

 

 

Zündapp KS 600 W - kan stadig få den smukkeste piges hjerte til at banke...

Vor Zündapp KS 600 W er fra 1939 og fremstår i dag super flot, og er naturligvis et stort trækplaster ved militærtræf og lign. - ja, selv pigerne formår den at tiltrække, selvom den ikke er helt ung længere! Læs mere...»

 

DKW 350 NZ1 - Fra motorløb til krigsmaskine - den tyske hærs rygrad...
Frem til slutningen af 1930'erne var DKW en populær motorcykel, der også gjorde sig gældende i datidens motorløb. Læs mere...»

GILLELEJEGRUPPENS VIDENSCENTER 40-45 © 2009

NSU Kettenkrad HK 101