GILLELEJEGRUPPENS VIDENSCENTER 40-45

 

 

 

 

DKW 350 NZ1 - FRA MOTORLØB TIL KRIGSMASKINE - DEN TYSKE HÆRS RYGRAD...

 

Motorcykelmærket DKW eller Auto Union blev faktisk skabt af en dansker. Det var ingeniøren Jørgen Skafte Rasmussen der ved afslutningen af 1. verdenskrig opfandt 2-takt motoren. 

 

Frem til slutningen af 1930'erne var DKW en populær motorcykel, der også gjorde sig gældende i datidens motorløb. I løbet af den tyske Wehrmachts opbygning manglede man en let motorcykel, der var stærk nok til at kunne fungere som spejder - og ordornansmotorcykel, og snart blev motorcyklen bygget i større antal til hæren. Den blev kendt som "Das Motorrad der Kradmelder" og var snart rygraden i den tyske hær. I 1943 fik den en "facelift" - forstået på den måde, at den nu gik i decideret krigsproduktion. Den fik støbejernsmotor, andre skærme, andet luftfilter og forskellige andre ændringer.

 

Det blev dog efterhånden klart, at den med sin vægt på 170 kg og lave frihøjde på 12 cm, ikke klarede sig så godt i Rusland og på Balkan, hvor vejene var meget dårlige. Den blev i nogen grad afløst af DKW RT 125, der kun vejede 90 kg, og som siden blev bedømt som den ideelle "kradmelder".

I marts 1945 blev DKW fabrikken bombet og produktionen stoppede.

Kort tid forinden, i januar 1945, forlod vor DKW 350 NZ1 fabrikken. Hvad der skete med den indtil krigens slutning vides ikke med sikkerhed. Det vi ved er, at den i mange år blev gemt adskilt i en kælder i Østtyskland, indtil den i starten af 1990'erne blev købt af en mand i Rosenheim syd for München. 

 

I 2005 erhvervede vi den og siden er den malet i den rigtige farve, ligesom de rigtige mærker er sat på. Den har kun kørt upåklageligt - det alvorligste problem har været et tændrørsskift.

 

 

GILLELEJEGRUPPENS VIDENSCENTER 40-45 © 2009

GillelejeGruppens DKW 350 NZ1