GILLELEJEGRUPPENS VIDENSCENTER 40-45

 

 

 

 

BMW R75 ER MOTORCYKEL ENTUSIASTERNES GULD...

 

BMW R75 er en æra fra 2. verdenskrig.


BMW producerede allerede en række populære og yderst effektive motorcykler, da de påbegyndte udviklingen af BMW R75, som svar på en anmodning fra den tyske hær. Hæren ønskede at motorcyklen skulle gøres i bedre stand til off-road terræn - som Zündapp KS 750. 

 

Under udviklingen kopierede BMW den teknisk avancerede Zündapp KS 750, hvor det tredje sidevognshjul blev drevet forfra fra en aksel forbundet med baghjulet på motorcyklen. Dette ville reelt gøre mortorcyklen til et trehjulet køretøj. Forsynet med en differential lås og et valgbart gear til almindelig vej og off-roadkørsel, var R75 meget manøvredygtig, og i stand til at køre på de sværeste overflader. Den var endda udstyret med et bakgear.

Motorcyklerne fra BMW og det rivaliserende Zündapp blev begge flittigt anvendt af den tyske hær på Østfronten, men efter en periode med evaluering, blev det klart, at Zündapp var den overlegne motorcykel.

 

I august 1942 -  på opfordring fra hæren - aftalte BMW og Zündapp at standardisere komponenterne til begge maskiner, med henblik på  - på sigt -  at skabe en Zündapp-BMW hybrid, hvor en 286 / 1 sidevogn ville blive podet på en Zündapp KS 750 motor-cykel.

 

De er blev også enige om, at fremstillingen af R75 skulle ophøre, når produktionen nåede 20.200 enheder. Efter dette tidspunkt skulle der kun produceres BMW-Zündapp motor-cykler med en produktion på 20.000 stk. årligt.

 

Målet om 20.200 BMW R75-motorcykler blev aldrig nået. R75  forblev derfor i produktion helt indtil de allieredes bombardementer beskadigede fabrikken i Eisenach og tvang dem til at indstille produktionen i 1944. Der blev herefter samlet yderligere 98 stk. som erstatning i Sovjetunionen.

 

Standardiseringen af komponenterne til BMW og Zündapp betød, at der anvendtes 70% af de samme komponenter, hvilket forenklede leveringen af reservedele til disse motor-cykler. Mange reservedele er stadig i hænderne på historiske motorcykel entusiaster den dag i dag, og de er i meget høj kurs.  

 

 

 

 

GILLELEJEGRUPPENS VIDENSCENTER 40-45 © 2009

 BMW R75 med sidevogn