GILLELEJEGRUPPENS VIDENSCENTER 40-45

 

 

 

 

VI TELEFONERER LØBENDE NYHEDER IND FRA FELTEN, SÅ FØLG MED HER...

 

Bremsesystem, gulvramme og gulv - bælter - november 2013

 

 

Bremsesystemet på 251 er udelukkende på trykluft, så er er nye rør, alle ventiler og styringsenheder, samt tryktank monteret. Efter nogle indledende vanskeligheder bremser den nu med de foreskrevne 5 psi.

 

 

Selve gulvet i 251 består af en del plader og inspektionslemme mv. Her er alle gulvplader lagt op på rammen og på billedet ved siden ses rammen alene.

 

 

Niels og Marco arbejder med afrensning og smøring af bælteled - og ingen ved, hvad John og John laver :-)

 

 

Her prøver Niels at finde ud af, hvad de laver - det må være noget meget teknisk. Mikkel i fart - sjældent syn ;-)

 

 

Marco afrenser bageste pansring. Niels smører bælteled.

 

 

Bælteskoene er renset og grundet mod rust. Nu mangler der bare nogle gummiklodser. Der er dømt pause......

 

Tryklufttank og indvendig i frontpanser - september 2013

 

 

Ved sandblæsning af tryk kom det kendte mrk. Knorr-Bremse AG frem - og indvendigt i frontpanser et flot WaFa mrk. (ørnen lige over 8-tallet)

 

Afrensning af frontpanser - april 2013

 

 

Der kom flotte ting frem under malingen - 1943 - KYW, som er koden for Aktiengesellschaft "Ferrum"/Panserung für m.SPW, Werk Laurahütte, Siemianowitz bei Kattowitz (PL)

 

Der arbejdes på blæser og motor - januar 2013.

 

 

 

 

 

Kuglefang/presenningholder afmonteres - december 2012.

Det måtte simpelthen af og fikses op hos smeden.

 

 

 

 

Der arbejdes med flere ting - november 2012.

Fortringsvis motor, drev, afrensning og maling.

 

 

Flere holdere til våben og andet er blevet rengjort og malet.

 

 

Ventildæksel færdig og monteret. Der arbejdes på instrumentering og kikkes på gummi til bælterne.

 

 

Holdere færdiggjort - næsepanser renset og malet. Desværre er der ikke mange spor at finde pga de tidligere renoveringer.

 

 

 

 

Ny køler til 203 - september 2012.

Køleren til 203 havde lidt skade af de mange år uden for i Tøjhusgården. Den "holdt simpelthen ikke vand".

 

Det er vist tydeligt at læse, hvad der menes om kølerens tilstand.

 

 

Ny superflot køler fra Nissens. De gamle dele var med retur, og her ses den hullede bund, som er udskiftet.

 

Hanstholm Museums Center - Veterantræf 7.-8. juli 2012

For 3. gang deltog i arrangementet - denne gang efter ønske fra arrangøren også med M10, som viste sig at være et stort tilløbsstykke. Da weekenden var ovre, var arrangørerne meget tilfredse med fremmødet. Vi havde det rigtigt fint under træffet og holder meget af stemningen omkring træffet. M10 fungerede upåklageligt.

 

 

Esben i opvisningstøjet - mc-jakke og badesandaler.       Umiddelbart efter ankomst om fredagen.

 

 

 

Museet arrangerede rundvisning for deltagerne.              M10 holder klar til at køre, inden mange af gæsterne

                                                                                          var kommet.

 

 

Kübelwagen leverede bare varen.                                  Der var ikke noget galt med billettering og adgang.

 

Åben Hede 1. juli 2012.

Dette års Åben Hede var flyttet frem 1 måned og lagt på en søndag for at ramme flere gæster. Vi deltog igen med den sædvanelige pakke. M10 var i sit sædvanelige vanskelige hjørne og grundet dårlige batterier kunne motorerne ikke standses. Ventetiden blev lang og til sidst var det umuligt at holde gang i motorerne. Efter Åben Hede skulle M10 videre til Hanstholm Museums Center og det var vigtigt, at den kunne starte og køre. Oksbøl Lejren var en stor hjælp med nye batterier.

 

 

Flot restaureret Humber fra GHRVPK. Tillykke.                              M10 på vej ud til opvisning.

 

 

Kettenkrad i foretrukkent terræn.                                   BMW blev luftet flittigt af John og Mikkel.

 

 

Årets team - John, Jens, Frank, Jes, Mikkel og Bent.

 

2011-2012

Arbejde på Sdkfz 251 og M10.

Siden JDR-træf i 2011 har der været problemer med brændstoffiltrene på M10. Hvis man kører for længe i tomgang, tømmes filtrene og motorerne går i stå. Vi har haft gang i flere løsningsforslag,men er endelig kommet frem til, at der må være en utæthed mellem pumpe og filtre. Nye batterier har dog gjort problemet mindre, da der nu er masser af strøm til at starte - dvs vi kører ikke i tomgang, men starter hellere flere gange. Det er dog ikke en løsning, som er holdbar og utætheden skal findes.

Den tyske halvbælte 203 har budt på et par vanskeligheder men også glæde over, at folk frivilligt har tilbudt deres hjælp. Et nyt ventildæksel til motoren blev fremstillet for billige penge af en dygtig smed. Et knust kardankryds kunne ikke skaffes nogle steder, så løsningen var at tegne det selv, og ved hjælp af en god nabo fik en maskinfabrik i Kina det som en opgave i forbindelse med fremtidige kundeopgaver. En totaltæret køler stod for at skulle nyindkøbes - men her meldte kølerfabrikken Nissens i Horsens sig som barmhjertig sjæl. Køleren blev sendt ogver og kom tilbage som ny ab fabrik. Flot og professionelt arbejde. Vores indtægter i forbindelse med filmen "Hvidstengruppen" blev i vinters omsat til reservedele til 203 - nyt kørervisir, maskingeværsskjold m. affutage, bageste maskingeværsaffutage, bænke og reservekørersæde. Dyrt men nødvendigt.

 

 

En af de mange gange M10 var ude for at blive testet.      Der blev også tid til en ny skillevæg i bunkeren.

 

Der diskuteres intenst omkring motoren på 203

 

Yderligere panser aftaget for at lette adgang til motor.      Motor med nyt ventildæksel, renoveret karb. osv.

 

Efteråret 2011

HVIDSTENGRUPPEN

Flere af vores køretøjer blev lejet til filmen, ligesom et par stykker af deltog som tekniske rådgivere på vores egne køretøjer, således at vi var sikre på, at de blev håndteret ordentligt og at de selvfølgelig kunne køre. En spændende oplevelse.

 

 

Krupp Protze og statister fra "Regimentet"                      Vores Kübelwagen og BMW sammen med andre MC'ere

 

Scener fra Frilandsmuseet

 

 Scener fra Vestre Fængsel                                           Regimentet på BMW

 

Instruktør og assistenter.                                               Pause på Frilandsmuseet. 

 

9. august 2011

ÅBEN HEDE 2011 og JDR-Træf.

For 3. gang stillede vi op til den lange rejse fra Gilleleje til Kallesmærsk Hede ved Oksbøl. Man kan kun sige, at det forløb, som det plejer - M10 kørte og så kørte den ikke. Efter at være kørt varm - kunne den ikke længere trække og ville gerne gå i stå. Det var jo lidt at et problem, da den skulle videre til JDR-Træf i Finderup med det samme. Det viste sig, at hvis den fik lov til at hvile lidt - så ville den køre igen. Heldigt - når man nu skal have 30 tons op på en kampvognstransporter. Efterhånden har vi nok fundet fejlen - et eller andet sted fra tank til brændstofpumpen kommer der luft i systemet. Så nu gælder det bare om at få det lavet.

 

 

Lastbilen pakkes - Mikkel tager en pause              Motorjusteringer er vi efterhånden ret gode til;-)

 

Der var lange gange i bygning 35 i Oksbøl             John holder styr  på situationen

 

Pastoren (Bent) er vognkommandør hos Ole. Jes og John var væk hele formiddagen til skydning med 12,7  

 

M10 på vej til publikumsfremvisning. Frank havde fået selskab af Kim Leerhøy fra JDR

 

JDR-Træf

 

Underbringelsen var i orden i Finderup.  M10 deltog i et storstilet angreb på det tyskbesatte "Hotel"

 

Tyskerne får bank....                                                Tre "morgengrimme" fra Cafe Normandiet.

 

 

Opstilling af "gammelt udstyr"                                Der er langt hjem......7 timers kørsel.

 

11. december 2010            

251 og andre ting...........

Bunkeren er blevet klar og køretøjerne er inde. Sdkfz 251 bliver efterhånden klædt mere og mere af for at kunne komme til at arbejde med motor og gearkasse - drev og så videre.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11. december 2010 

M10 Azimut......

For et par år siden var vi heldig at finde en helt ny Azimut - stadig i original indpakning - den er nu langt om længe sat i M10.

 

 

 

 

06. november 2010

Rep af stolpe..............

En gang i mellem (når den der dirigerer ikke er helt vågen) kan man komme til at lave en lille påkørsel. Det gjorde M10, da den skulle ind under halvtaget. Det ser jo ikke godt ud med et skævt tag, så det måtte laves.....

 

 

 

20. september 2010.

Arbejde der venter.

Som det kan ses af billedet sker der også noget i baghaven. I løbet af sommeren er der ankommet en T-34/85, hvis tilstand desværre kun er til static display. En 17 punds panserværnskanon som istandsat vil tage sig godt ud bag Chevrolet C60L. Og endelig en Carrier ramme, hvorfra fronten er speciel vigtig for os, da den mangler på vores carrier, som står på værkstedet og venter på motor mv. Nok at se :-)

 

 

 

10. august 2010

Åben Hede 2010.

Et rigtigt godt arrangement, som det er synd ikke flere ser. Her er de fleste af de pansrede køretøjer, der har været i den danske hær siden 1945. Og her i skydeterrænet ved Oksbøl på Kallesmærsk Hede - lige op og ned af Büffelstellung - var der mulighed for at se flere af de gamle kampvogne skyde med skarpt. Vi deltog med M10, som igen var i fin form efter uheldet i Græsted.

 

 

 

 

 

26. juli 2010.

M10. Ny Blower og justering af regulator...

Ny Blower udtaget af reservemotor og isat med de problemer, det giver, når regulatorer står anderledes på den der af forskellige grunde var nødt til at flytte med over sammen med Bloweren. Mange timer og tæt på at give op - men men det lykkedes og vi er kørende igen.

 

 

 

 

 

3. og 4. juli 2010.

Hanstholm Museumscenter.

For første gang afholdt Hanstholm Museumscenter et arrangement med tyske køretøjer fra 2. verdenskrig. Vi var inviteret. 

 

 

23. maj 2010

Græsted Veterantræf

Vi deltog i lighed med de andre år i veterantræffet, som for os er et træf på hjemmebane. Igen i år mødte vi gode venner og hyggede os med nye. Her er nogle fotos fra træffet:

 

 

 

       

 

Desværre havde vi et alvorligt nedbrud på M10 - da bloweren på den venstre motor stod helt af. Vi kunne dog fortsætte på en motor - men havde bange anelser mht. til skaden. Den efterfølgende weekend blev bloweren taget ud - og godt det samme. Den havde sat sig og mekanikken var knust. Pt. venter vi på vores reservemotor - Ole Drostrups gamle motor - og håber på en nem løsning med kun et skift af blower og ikke yderligere skader på motoren.

 

         

 

 

 

15. maj 2010

Chevrolet C60L

I maj måned blev der givet håndslag i Skanderborg omegnen. En tidligere Civilforsvars bil blev hentet ud af sit gemme, hvor den havde stået i 28 år. Bilen er fra februar 1945 og er toldet i Danmark i 1967. Herefter overført til Cilvilforsvaret i Birkerød. I 1981 blev den solgt på aution og kørt til Skanderborg. Den er i meget fin og original stand. Militær  olive green under den grå farve.

 

    

 

13. marts 2010

251 og M10..........

Forårsluftning af M10 

 

 

Arbejdet begynder for alvor med 251 - der er mange kloge hoveder, men af kom fronten, og så var der adgang til køler mv. Ventildækslet er desværre dårlig, så der må vi lave et nyt - ellers ser det foreløbig godt ud. Motor turner uden alvorlige mislyde. Stor optimisme.

 

 

 

 

 

 

13. februar 2010

Tilgang...........

I løbet af januar sad vi lidt i tænkeboks omkring Carrier'en og blev enige om, at vi måske skulle prøve og se, om vi kunne finde en rigtig front i stedet for selv at lave den. Det blev derfor til et besøg hos en samler, og enden på det blev, at vi måtte købe en karosse, der kunne bruges som reservedel. Og som det ofte sker, så var der lige pludselig en Diamond T Wrecker, som faldt i HC's smag. Den dukker lige pludselig op i Gilleleje.

 

 

19. januar 2010

251 D - tysk halvbælte ud i lyset

Så kom dagen, hvor den tyske halvbælte efter mange år på Tøjhuset - både inde og ude - og 12 år i depot på Sjælland, endelig kom ud i lyset. Den er ankommet til Gilleleje og selvom den umiddelbart ser godt ud forestår der meget arbejde, inden den igen ser ud, som den gjorde i maj 1945.

 

 

 

15. januar 2010

M10 og Carrier

Det er blevet til et par M10-reservedele, der kan afhjælpe utætheden på M10, som i mellemtiden er noget adskilt i motorrummet. Vi er efterhånden ret gode til at adskille i motorrummet. Den utætte reservetank er nu forsynet med ny bund og isat igen.

Carrier er skåret i fronten, således at det er muligt at lave "kampvognsattrappen" tilbage til en rigtig carrier. Styretøj og bremser er færdige.

V8 motoren er adskilt og reservedelsindsamlingen er i gang.

 

 

 

31. december 2009

Flere ting i gang...

Siden JDR-træf i september har vi arbejdet på de småproblemer, der har været på M10 - den brændstoftank vi hele tiden havde anvendt var pludselig blevet utæt - og den anden tank gav problemer med brændstoffiltrene. Hertil kom pludselig en irriterende utæthed i kølesystemet. En rørforbindelse placeret dårligt mellem de to moterer krævede en større adskillelse.

Samtidig har vi arbejdet lidt på at skaffe en motor til Halftrack'en og vi håber på, at en god kontakt i Frankrig kan hjælpe os. Det bliver muligvis en helt ny motor, der har været pakket ind i folie og trækasse siden en gang i tresserne.

 

03. oktober 2009

Oprydning i bunkeren.´

Vi arbejder hårdt på at gøre bunkeren indflytningsklar, så vores køretøjer kan komme indenfor.

 

 

 

 

16. september 2009

Halftrack'en er ankommet til vort videncenter...

Det var med stor glæde og en vis spænding, at der tirsdag aften blev ringet til samling i vort videnscenter. Vor Halftrack var netop ankommet fra Oksbøl, og var klar til inspicering. Og vi må jo nok sige, at der ligger mange mange arbejdstimer og udford-ringer i dette projekt. Uanset hvor "håbløst" projektet kan se ud, er vi fuld af fortrøstning. Vi kan allerede på nuværende tidspunkt sige, at vi mangler rigtig mange dele til køretøjet, men det efterlader os en god anledning til at tage på "indkøbstur" igen. Vi ser frem til den dag, hvor vi kan fremvise den nye M3 (M16) halftrack.

 

Læs og se mere om hvilke udfordringer vi står over for med Halftrack'en...


 

07. september 2009

Vor M10 panserjæger er nu renoveret og klar til "kamp"!

Vi har siden januar 2006 arbejdet på M10'ern og det er en stor glæde for os, at vi nu kan sige, at renoveringen er færdiggjort.

 

Køretøjet var i meget dårlig stand ved modtagelsen, og er gennem årene blevet renove-ret indgående. Brændstofsystem, kølesystem, startere, dynamoer, pedaler, dørkplader, koblinger, nødluge, indstrumentbord og meget andet er enten skiftet, renoveret eller skabt fra bunden på ny.

Køretøjet bliver i dag brugt til udstillinger og militærtræf landet over - senest ved Store Hede-dag i august og ved JDR-træffet i Holstebro i starten af september.

Der vil formentlig løbende blive mekaniske svigt på køretøjet, idet det nu er 66 år gammelt.

Læs mere om M10'erns baggrund her

Læs mere om den fulde renovering her

28. marts 2009

Krad og Carrier

I gennem længere tid har det været planen at reparere Kettenkrad's kobling, og det krævede, at motoren skulle ud. En intermistisk kran blev opsat og så var den klaret. Ny kobling kraden var igen kørende.

  

Det store adskillelses- og renoveringsarbejde er startet på vores Carrier - der er lang vej, men det størte hindring bliver nok motoren, da vi har besluttet os for at renovere en af de tre motorer vi har, og ingen af dem er rigtig nemme. Den danske "tilbygning" skal skæres af, således at en ny kan sættes på - og den igen kan ligne en rigtig brencarrier.


GILLELEJEGRUPPENS VIDENSCENTER 40-45 © 2009